Home / Blog / Mental træning: Vejrtrækning og fridyk mod angst – Sonny Lundahl
fridykning og angst
Sonny fotograferet af Thomas fra PR3.dk

Mental træning: Vejrtrækning og fridyk mod angst – Sonny Lundahl

Denne artikel er skrevet af Sonny Lundahl fra menda.dk. Sonny har en anden tilgang til fridykning end de fleste fridykkere. Dette er Sonnys personlige oplevelse og fortælling. Vi starter historien i en svømmehal i Århus.  

Se også undervandsitetets kurser i fridykning, (uvjagt) og mental træning her.

fridykning og angst

Sonny Lundahl foto: PR3.dk

“2 minutter” siger stemmen…

Jeg sidder på knæ, i det varme vand, i børnebassinet i Gellerup badet.

Jeg begynder mit “breathe up”, det kalder man forberedelsen til et fridyk.

Jeg trækker vejret roligt og langsomt, ind gennem næsen, ud gennem mundens let sammenpressede læber.

“1 minut…”

Jeg scanner kroppens muskler, mærker om der er spændinger og hvis der er, så løsner jeg dem.

“30… sekunder….”

“find roen” tænker jeg for mig selv “træk vejret”

“Det handler om din frihed og om din families frihed”

“20…. sekunder….” Siger stemmen …langsomt…

“…10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 official top!” – Official top er det man siger til konkurrencen, når dykkeren forventes, at påbegynde sit dyk. Dette er ikke en konkurrence, men vi dykker altid som det var, for at have procedurerne på rygraden.

Jeg fylder lungerne med luft en sidste gang, først den nederste del og bagefter den øverste del af lungerne.

Jeg læner mig fra siddende på knæene i bassinet, fremover og lægger mig forsigtigt og roligt i vandet med ansigtet ned i vandet.

Aaaaaah, jeg er omsluttet af det varme vand, lydende er næsten slukkede, min krop slapper af og hviler blødt i vandet.

Det her er skønt, jeg ligger fantastisk, aaaah

Jeg ser billeder for mig selv, billeder af min kæreste, billeder af mine drenge, alle én af gangen i nogle situationer, som står helt særligt for mig, de der øjeblikke der virkelig kan mærkes.

Jeg tænker på, hvordan jeg leger med min hund, her er der ikke plads til andre tanker, det kræver fokus at lege med den, den bider nemlig lidt hårdt… Jeg smiler indeni i mig selv…

Mit mentale træningsrum

Jeg tænker mig ind i mit mentale træningsrum, et mentalt sted jeg har udviklet gennem mental træning. Mit mentale træningsrum er en kinesisk inspireret træningssal, der er flotte røde bannere der hænger ned fra væggene, der er dæmpet belysning. Der er forskellige våben der pryder væggene og så er der et stort bassin med varmt vand.

Hov! der kom “bruset” – Den der underlige fornemmelse af 1 milliard million bittesmå bobler der bruser gennem hele kroppen med hastighed af et lyn. Det er mit nervesystem, der fortæller mig at der er fare på færde.

…nå det er ligemeget, bare slap af, tjek lige om du spænder nogen steder og løsne det hvis du gør…

Den første kontraktion

Dér kom den første trækning – En trækning føles som om mellemgulvet trækker sig sammen, det er teknisk set vistnok ikke mellemgulvet, men det føles sådan. Det er en ufrivillig bevægelse maven laver, fordi din krop tænker, at du skal trække vejret nu, fordi det er ved at blive farligt det her.

Men det er overhovedet ikke farligt, rent fysisk har du masser af ilt endnu, det er nervesystemet der reagerer, det sympatiske nervesystem, ja, det er nemlig rigtigt, den samme del af nervesystemet som også aktiveres når du får angst og angst er jo heller ikke farligt i virkeligheden.

Nå… Bare slap af, det er bare trækninger, du kan ligge her lææænge endnu.

Trækning …………………..Trækning …………………..Trækning ……………….Trækning ……….Trækning ……Trækning ……..Trækning – (eeeej den var hård den der, slaaaap aaaf) ….Trækning …Trækning ..Trækning trækning trækning – (Gad vide hvordan man ved om man er ved at black oute??) –  trækning trækning, SÅ! Nu er det nok, jeg kan ikke mere, så trækker jeg bare vand ind, eller besvimer, eller kommer op af vandet for så at besvime.

Stille og roligt sætter jeg mig op på knæene i vandet, jeg puster kraftigt ud, men kun lidt af luften, så suger jeg ind igen, det kalder man et hook breath. Jeg gentager 3 gange inden jeg puster ud og tager en normal indånding igen.

Jeg fjerner briller og næseklemme.

Sætter tommel- og pegefinger sammen i en cirkelform, kigger min coach i øjnene, smiler og siger “I’m okay”

Det kalder man en overflade protokol, det er noget man gør for, at dommerne til en konkurrence kan se, at man ikke er halvvejs inde et black out når man slutter sit dyk.

Jeg får tiden på mit dyk, egentlig er tiden på dykket underordnet for mig, det handler om den mentale udvikling, men tiden er bare det letteste at måle fremskridt på og den er svær at flytte fokus fra.

Dette var en beskrivelse af hvordan et statisk dyk kunne foregå, sådan ca. i hvert fald, man når at tænke sindssygt mange tanker under et dyk, selvom det kun varer måske et par minutter eller 4. Min PB, altså personligt bedste tid er 3 minutter og 40 sekunder. 

Århus fridykkerklub

Der er mange der kan holde vejret meget længere tid og i Aarhus fridykkerklub, hvor jeg træner, er vi så heldige at have nogle af Danmarks bedste fridykkere, faktisk har vi også rekordholdere og nogle af verdens bedste fridykkere, trods det, er alle meget nede på jorden og der er plads til alle uanset ambitionsniveau og evt. udfordringer.

Det er jeg selv et godt bevis på, jeg er blevet taget rigtig godt imod og blevet guidet helt suverænt, det er en fantastisk klub og nogle fantastiske mennesker.

Min angst historie, sådan meget kort fortalt

Jeg hedder Sonny Lundahl, jeg har angst og har haft det i mange år. Jeg er Ving Tsun udøver, fridykker og så driver jeg siden www.menda.dk hvor jeg deler fakta og egne erfaringer med angst.

Min angst har varieret meget i styrke, jeg har nok altid haft det i en eller anden grad og det er så blevet værre op gennem årene af forskellige grunde.

På et tidspunkt midt i mine 20’ere kulminerede det hele i nogle meget voldsomme angstanfald, hvor jeg troede jeg fik et hjerteanfald, det skete flere gange og angsten kom helt ud af kontrol.

Jeg har været helt invalideret af angst i en periode. Derfra startede kampen for alvor og det blev også starten på et helt nyt liv.

Jeg har været gennem et hav af behandlingsforløb, både gennem det etablerede og det alternative.

Jeg har efterhånden fundet min egen vej. Den handler blandt andet om vejrtrækning og fridykning. 

Sådan kom jeg igang med fridykning

Jeg læste Stig Severinsens bog ‘Træk vejret’. Han skriver meget om de ting der sker med kroppen, hjernen og nervesystemet, når man trækker vejret rigtigt og når man holder vejret.

Jeg var egentlig ikke interesseret i at dykke på det tidspunkt, men en kammerat fortalte en dag, at han skulle på fridykker introkursus hos Aarhus fridykkerklub og jeg besluttede at tage med for at se hvad det var for noget.

Det var Rune Hallum, som var instruktør på intro holdet. Rune er dansk mester i fridykning i pool og han har også flere rekorder og har også været med til at vinde hold VM. Rune var en rigtig god instruktør. 

Vi fik faktisk vendt lidt omkring angst, allerede første dag jeg var der. Rune håndterede det fint og fortalte lidt om det mentale aspekt i fridykning. Det er en stor fordel for mig, at jeg på et tidspunkt begyndte, at være åben omkring min angst. Jeg har faktisk aldrig fået en negativ reaktion på, at jeg har fortalt om min angst, tværtimod.

Det første jeg stiftede bekendtskab med i fridykkerverdenen, er den disciplin man kalder ‘statisk’, her ligger man bare stille i vandet, “på maven”, så man har ansigtet først nede i vandet. Det er det eksempel jeg giver i starten af denne artikel.

Under disse første forsøg, kunne jeg ikke engang holde vejret 1 minut, men jeg kunne til gengæld mærke den samme følelse, som når et angstanfald starter.

Det gode var, at når at jeg så tog hovedet over vandet igen og trak vejret, stoppede det øjeblikkeligt og udviklede sig ikke til et egentligt angstanfald. Med andre ord kunne jeg lege med angst følelsen og tankerne der følger med, på en mere kontrolleret måde.

Jeg fik også et indblik i, at inden et dyk bruger man som fridykker noget tid på at finde roen. Man arbejder med åndedrættet og man arbejder mentalt, så både kroppen og sindet er i ro, inden man tager det sidste åndedrag og dykker.

Det er forskelligt fra fridykker til fridykker hvordan de laver deres forberedelse til et dyk, nogen tænker ikke noget som helst, nogen visualiserer sig et rart sted hen, andre gør noget andet igen.

Jeg ved ikke om du fornemmer den samme kobling som jeg oplevede, men den er meget tydelig for mig.

Se også undervandsitetets kurser i fridykning og personlig træning

De officielle discipliner

Der er 3 officielle discipliner i fridykning, statisk, som jeg har forklaret, dynamisk uden finner, her svømmer man frem og tilbage i bassinet, uden svømmefødder og så er der dynamisk med finner.

Og så er der jo også noget dybdedyk, som stort set altid foregår udendørs for at kunne finde dybde nok og der er undervandsjagt, som jo så handler om at fange fisk, mens man holder vejret.

Personligt har jeg kun erfaring med fridykning i pool, det er rigtig fint for mig, i forhold til hvad jeg vil med det.

Se de aktuelle verdensrekorder her

Fridykning og menda.dk

Da jeg havde fridykket i noget tid, besluttede jeg at skrive en artikel om vejrtrækning til menda.dk. Jeg besluttede også at jeg ville undersøge nogle forskellige vinkler på træning med vejrtrækning i fokus.

Jeg kontaktede en række forskellige eksperter for at skrive en virkelig grundig artikel omkring vejrtrækning (du kan læse den her).

Jeg kom bl.a. i kontakt med Aske Rask, som har udviklet det han kalder NSP Træning. Efter at have haft et møde med ham, besluttede jeg at starte et træningsforløb hos ham.

Det har været helt vildt og har rykket rigtig meget ved min angst, ja faktisk ved hele min tilgang til livet, jeg ved godt det lyder vildt, men det er det også.

Man kan sige at fridykningen åbnede mine øjne for hvilke kræfter der ligger i åndedrættet og da jeg så kørte et intenst forløb med Aske, hvor vi brugte åndedrættet og den mentale ro, sådan mere ude i virkeligheden også i det direkte møde med mine angst situationer, så rykkede det og der begyndte virkelig at ske noget. Du kan læse om mine første erfaringer med åndedrætstræning her.

Jeg er på ingen måde færdig med at fridykke, det er super fedt, både fysisk og mentalt. 

 

About Morten Rosenvold Villadsen

Morten Rosenvold Villadsen er en af Danmarks bedste fridykkere og undervandsjægere. Morten er uddannet AIDA fridykkerinstruktør og kan dykke til 80 meters dybde og holde vejret i mere end 7 minutter. Morten har siden 2007 været på landsholdet i enten fridykning eller undervandsjagt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*