Home / Blog / Guide til den første konkurrence i fridykning
Nanna forbereder et dyk, 2009

Guide til den første konkurrence i fridykning

Måske har du slet ikke lyst til at konkurrere i fridykning? Måske vil du hellere bare nyde friheden under vandet, drive rundt på må og få, stresse af og tømme hovedet for tanker? Måske vil du beholde fridykning som det uforstyrrede rum til oplevelser af frihed og flow? Det er også i orden… men ville det ikke være lidt spændende at se hvor meget du i virkeligheden er i stand til at kunne præstere? Har du ikke en lille nysgerrighed indeni der lurer hvordan det må være at gøre sit allerbedste til en konkurrence?

Hanli Prinsloo slapper afGlem alt om at du ikke er god nok! Glem alt om at du ikke er i form! Glem alt om at de andre er bedre (der vil altid være nogen der er bedre end dig på den ene eller anden måde – det må man lære at leve med) og glem for alt i verden alt om at du bliver til grin eller ikke kan levere en acceptabel præstation. Det er der ikke noget der hedder! Du fridykker jo ikke for andres skyld end din egen – og du er jo allerede en succes i kraft af at du er fridykker (verdens sejeste mennesker). Så glem alt om at præstere for andres skyld, eller om at “vise verden” hvad du kan eller har trænet op til. Find nysgerrigheden og glæden frem – så bliver dine dyk store succeser uanset din præstation i øvrigt. Tag det hele som en oplevelse – og sørg for at fokusere på rigtige ting! – og det er ikke nødvendigvis meter og sekunder, snarere den gode oplevelse.

Hvordan foregår en konkurrence i fridykning?

Du skal først finde en passende konkurrence. Konkurrencer i fridykning er som regel delt i poolkonkurrencer (der foregår i svømmehaller) og dybdekonkurrencer (der foregår i havet eller i søer). De fleste dybdekonkurrencer foregår i den nordiske sommer (april-oktober) og de fleste poolkonkurrencer foregår fra september til april – men der er efterhånden mange undtagelser. Man kan finde konkurrencer på AIDAs hjemmeside: aida-international.org eller på Apnea.cz.

Tilmelding sker som regel minimum en uge før konkurrencens start. Ved tilmelding skal man nogle gange opgive sin personlige rekorder (af hensyn til konkurrenceplanlægning) og ind i mellem skal man også annoncere (opgive AP)
Nanna forbereder et dyk, 2009

Annoncering (AP)

AP (Announced Performance) er i dybdekonkurrencer at forstå, som den præcise dybde man har tænkt sig at svømme ned til og op fra. Har du annonceret 40 meter så er bundpladen placeret på 40m og du kan ikke komme længere ned. På bundpladen vil der oftest hænge nogle små “lapper” (tags), hvoraf man skal bringe minimum 1 tag til overfladen og fremvise efter sit dyk. I poolkonkurrencer er det anderledes. I disciplinerne Statisk (STA), Dynamisk (DYN) og Dynamisk uden finner (DNF) skal man minimum dykke så langt som man har annonceret. Man kan sagtens dykke længere uden problemer. Hvis du har annonceret (AP) 0.01 sekund i statisk kan du altså fint holde vejret 6 minutter endnu. Omvendt så bliver du straffet på point, hvis du ikke lever op til din annoncering (AP). Derfor er det vigtigt at man ikke annoncerer for højt. Den eneste grund til at nogle fridykkere (ofte erfarne fridykkere) annoncerer højt er, at de derved sikrer sig at de starter senere i feltet (dem der har annonceret lavest dykker først). Dette kan være en fordel, synes nogle. Du kan være ligeglad og annoncere ganske lavt uden at risikere at skulle leve op til noget. Denne strategi bruges ofte af begyndere. Man kan annoncere 0.01 sekund i statisk, 5 meter i dynamisk og 10m i dynamisk uden finner – det er ganske almindelige annonceringer (også hos eliten). Man skal altid fremvise en underskrevet lægeerklæring om at man rask til at fridykke når man møder op til konkurrencer. Papiret der skal udfyldes findes her: Aida medical certificate. Hvilken som helst læge kan underskrive og det koster som regel 300-500kr.

Før fridykket

Sørg for at have spist for sidste gang et par timer før dykket, så du ikke dykker på fuld mave. Sørg for at få skrevet din starttider (TOP) og den tid du må starte med at varme op i bassinnet (eller på opvarmningslinerne i dybdekonkurrencer) på din håndryg, så du ikke skal gå og huske på dem (eksempelvis “opv 13.39” og “top 14.26”). Sørg for ikke at være fysisk aktiv i dagene op til dykket – og i særdeleshed i timerne op til dykket. Du skal bare slappe af og evt. ligge og tænke dit dyk igennem; hvor dejligt det bliver; hvor let og afslappet du kommer til at føle dig. Husk også på at et fridyk er en mental udfordring hvor man også må igennem nogle fysisk og mentalt hårde faser – husk også at forberede dig psykisk på dette mens du ligger og slapper af.

Opvarmning og start på fridyk

Du kan vælge at varme op – eller lade være. De fleste begyndere vælger at varme op. Mærke vandet, føle at vægten er rigtig og lige blive fortrolig med situationen. Det er meget individuelt, men jeg vil anbefale de fleste førstegangskonkurrerende at lave lidt opvarmning før de skal dykke. Det er dog vigtigt at du er færdig med opvarmningen og klar til dykke minimum 5 minutter før dit starter. I de sidste 5 minutter skal du bare slappe af, trække vejret roligt (ikke for meget!) og fokusere mentalt på dit dyk. Du må godt være nervøs, men når du starter med at dykke skal du være fokuseret. Der vil blive talt ned til din starttid (Official TOP – Time Of Performance) og du må ikke dykke før der er blevet sagt “official top”, men umiddelbart derefter (inden for 10 sekunder) skal du starte dit dyk.

At afslutte et fridyk

Du skal afslutte dit dyk før du når din grænse. Tænk på at det er din første konkurrence. Du vil gerne have en god oplevelse. Sørg for at du ikke presser dig for langt. Du kan altid eksperimentere med at presse dig selv til grænsen når du er blevet mere erfaren. Når du afbryder dykket skal du tage fat i noget (bassinkant, banetov, line…) og holde dig oppe ved at bruge mindst muligt muskelkraft. Koncentrér dig om ikke at dyppe mund og næse i vandet efter du er kommet op, og træk vejret  med “hook breath”. Hook breath kan ses her udført af Kathryn McPhee ved 8:30 efter hendes New Zealandske rekord i statisk.

Når du har fået trukket vejret 2-3 gange med hook breath (også kendt som recovery breath), så skal du 1: tage din maske og evt. næseklemme af, 2: give et tydeligt OK-tegn til dommeren, 3: sige “I am ok”. Dette (1, 2, 3) er kendt som overfaldeprotokollen og er nødvendigt for at dit dyk bliver godkendt. Efter overfladeprotokollen skal du blive ved med at kigge på dommeren indtil han giver dig et kort. Forhåbentligt er kortet hvidt. Hvis det er gult har du undervejs i dykket brudt nogle regler der giver dig nogle strafpoint, og er kortet rødt har du brudt nogle alvorlige regler og dykket bliver derfor ikke godkendt.

Efter fridykket

Nu kan du gå rundt og nyde fornemmelsen af at have gjort dit bedste under de givne omstændigheder. Det er en sjælden følelse for mange mennesker, men ret dejlig og virkelig vanedannende. Det er faktisk en stor fornøjelse at gøre sig umage. Og nu har du gjort det godt og kan nyde at gå rundt og se på hvordan andre fridykkere forbereder deres dyk. Du kan se dem når de slår deres egne eller deres lands rekorder. Følge med og suge til dig. Nyde stemningen, koncentrationen og stilheden der altid præger en konkurrence i fridykning. Sørg for at spise og drikke godt efter dit dyk. Sørg for at hvile dig, især hvis du skal lave flere dyk samme dag (eller dagen efter). Sørg for at snakke med de andre. Fridykning er fortsat en lille sportsgren og alle vil være interesseret i netop dig og dit forhold til fridykning. Forvent at du bliver taget godt imod og at ingen vil bedømme dig ud fra dine resultater. Det handler ikke om at slå hinanden, det handler om at vinde over sig selv og få gode oplevelser.

Danmarksmesterskabet i fridykning i pool afholdes skiftevis i Århus og i København.

Læs mere om fridykning

Fridykkerordbog til konkurrencer

TOP: Time of Performance (din startid)

AP: Announced Performance (hvad du har annonceret)

RP: Realised performance (hvad du rent faktisk dykkede)

SP: Surface protocol (overfladeprotokol – se i tekst ovenfor)

BO: Black Out (besvimelse pga iltmagel til hjernen)

DYN: Dynamic (dynamisk med finner)

DNF: Dynamic no fins (dynamisk uden finner)

STA: Static (statisk – vejrhold på tid)

PEN: Penalty (minuspoint pga tekniske fejl under dykket)

W: White card (hvidt kort, godkendt dyk)

Y: yellow card (godkendt dyk, men med fejl der trækker ned)

R: red card (ikke-godkendt dyk, ofte pga af SP eller BO)

DQ/DSQ: Disqualified. (diskvalificeret – se R ovenfor)

About Morten Rosenvold Villadsen

Morten Rosenvold Villadsen er en af Danmarks bedste fridykkere og undervandsjægere. Morten er uddannet AIDA fridykkerinstruktør og kan dykke til 80 meters dybde og holde vejret i mere end 7 minutter. Morten har siden 2007 været på landsholdet i enten fridykning eller undervandsjagt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*